Kuinka kuvataidekurssit syntyvät?

Kansalaisopistossa kurssien suunnittelu on positiivinen prosessi, jossa ylläpidetään perinteisiä kursseja ja luodaan uutta, huomioidaan paikallisuus ja tutkaillaan maailmalla olevia trendejä. Kuvataiteen koulutuspäällikkö toimii jollakin tasolla sillanrakentajana, joka tuo yhteen opiskelijoiden toiveet, opettajien taidot ja vapaa-ajan. Suunnittelu sisältää vapaan sivistystyön eli kansalaisopiston kursseja, joissa suunnittelu on vapaata ja luovaa yhdessä oman taiteenalan opettajan kanssa. Yhdessä tekeminen on kansalaisopistotoiminnan vetovoima. Ei puhuta pelkästään yksilön harrastamisesta vaan luodaan sosiaalisia verkostoja, opitaan, jaetaan ideoita ja inspiroidutaan toisiaan. Kuvataiteen koulutuspäällikkö johtaa myös Nurmijärven kuvataidekoulua, jossa oppiminen on tasolta toiselle menevää ja kaudet suunnitellaan opettajien kanssa opetussuunnitelman raamien sisällä. Se ei tarkoita, että kuvataidekoulussa on tylsää, vaan päinvastoin: korkealaatuisin materiaalin päästään etenemään ohjatusti omaa taidepolkua pitkin.

Nurmijärven Opiston kevätnäyttely 2024

Mistä minä inspiroidun?

Alla esitän vastauksia omille kysymyksilleni. Inspiroidun omista mieltymyksistäni tietenkin, sekä kiinnostuksistani, ja yksi tärkeistä lähtökohdista on oma taiteellinen taustani. Taiteen tekijänä ja harrastajana omat kokemukseni ja mieltymykseni auttavat kurssien ideoinnissa. Jos olen innostunut tietystä tekniikasta, ja totean, että meillä on resurssit toteuttaa kurssi (opettaja, tilat, välineet jne.), niin hyvin helposti otan sen osaksi kurssitarjontaamme.

Toinen tärkeä pointti minulle on yhteistyö paikallisten taiteilijaopettajien kanssa. Nurmijärvellä on useita lahjakkaita taiteilijoita, jotka ovat mukavasti mukana meillä oman taiteenalansa opettajina. Keskustelen säännöllisesti heidän kanssaan ja kuuntelen heidän ehdotuksiaan tai ehdotan itse. Yhdessä suunnittelemme kursseja, joissa nautitaan oppijoina heidän erityisosaamisestaan.

Kuuntelen asiakasta. Asiakaspalaute ja toiveet ovat arvokkaita. Iloitsen kiitoksista ja kehittämisehdotuksita kasvan. Kurssilaiset kertovat odotuksistaan, miten ne ovat toteutuneet ja tulevaisuuden toiveitaan. Otan palautteet ja toiveet huomioon seuraavaa kurssikautta suunnitellessani.

Katseeni on maailmalla. Maailman taidetrendien seuraaminen kertoo minulle, mitä taiteen kentällä tapahtuu globaalisti. Miten kestävä kehitys ja meidän taideopetuksemme toteutuu tai oikeastaan miten minä ne toteutan? Sosiaalinen media, taideblogit, taidenäyttelyt ja kansainväliset taidetapahtumat ovat kaikki tärkeitä tietolähteitä, joista voi poimia viitteitä tulevaisuuteen. Mitä tänään maailmalla – huomenna kenties meillä. Näin kurssitarjonta pysyy elävänä ja vaihtelevana.

Osallistun, pidän silmät ja korvat auki. Koulutuspäällikkönä en pelkästään suunnittele kursseja, vaan myös osallistun niihin. Seuraan kursseja, tapaan opiskelijoita ja opettajia ja teen itsekin taidetta. Se auttaa minua ymmärtämään opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia. Ideoiden kerääminen ei lopu koskaan ja ”out of the box” – ajattelu on keskiössä. Kuljen, missä kuljen, niin ainakin silmät ja korvat auki, pongaan uusia ideoita ja inspiroidun. Varjostan myös muita opistoja. Näen mahdollisuuksia kaikkialla – luonnossa, kaduilla, matkoilla, kirjoissa ja keskusteluissa ihmisten kanssa.

Tavoitteena on löytää tasapaino perinteisen ja uuden, helpon ja haastavan välillä, jotta jokaiselle löytyy jotakin. Mm. keramiikkabuumi näkyy kurssitarjonnassamme, keramiikkaa on paljon ja meillä on onneksemme mahtavia opettajia ihan jokaisella taiteen alalla. Tavoitteeni on tarjota kursseja, joissa opitaan ja viihdytään, saadaan onnistumisia.

Muistutan vielä, että uusi paperinen opas on ilmestymässä ja ilmoittautuminen tulevalle lukuvuodelle on jo auki. Mikäli suosikkisi on täynnä, niin kannattaa ilmoittautua jonoon -> pyrimme perustamaan lisäkursseja.

Siispä tervetuloa mukaan kuvataiteen kursseille viihtymään, oppimaan ja luomaan! Seuraavassa blogissani kerron vähän mietteitäni keramiikasta, sillä olenhan keraamikko.

Päivi Takala
Koulutuspäällikkö, kuvataide