Perustaidoilla mukaan yhteiskuntaan

Keski-Uudellamaalla toimivassa Ahkera -hankkeessa on viimeisen vuoden aikana tavoitettu yhteensä 43 heikossa työmarkkina-asemassa olevaa aikuista. Kohderyhmälle on tarjottu monipuolista perustaitokoulutusta sekä vahvaa tukea ja ohjausta omien koulutus- ja työllisyystavoitteiden saavuttamiseksi. Keravan, Järvenpään ja Nurmijärven Opistojen toteuttamassa hankkeessa on saatu erinomaisia kokemuksia ja tuloksia vähäisen pohjakoulutuksen omaavien, valtaosin maahanmuuttajataustaisten osallistujien perustaitojen vahvistamisesta ja jatko-ohjauksesta.

Hankkeen taustalla on vaikuttanut tarve heikossa työmarkkina-asemassa oleville aikuisille suunnatusta koulutusvaihtoehdosta, johon yhdistyisi yksilöllinen tuki. Kohderyhmän tavoittamiseksi on kehitetty alueellista verkostotyötä ja tärkeitä kumppaneita ovat olleet erityisesti työllisyys- ja maahanmuuttajapalvelut, ammatilliset oppilaitokset ja järjestöt. Opistojen muusta koulutustarjonnasta poiketen perustaitokoulutusten osallistujat eivät löydä kurssille itsenäisesti, vaan ohjaukset tulevat yhteistyötahojen kautta. Vaikka kaikilla osallistujilla ovat erilaiset taustat ja lähtötilanteet, yhdistävänä tekijänä valtaosalla on pitkä työttömyys ja matala koulutustaso, sekä oma motivaatio päästä eteenpäin. Hankkeessa ei ole asetettu minimivaatimuksia esimerkiksi kielitaidon (tai luku- ja kirjoitustaidon) osalta. Maahanmuuttajataustaisten osallistujien kohdalla kriteerinä on ollut kotoutumisajan päättyminen.

Perustaitokoulutuksia on kehitetty vastaamaan kohderyhmän tarpeita esimerkiksi siten, että lukujärjestys ja koulutusjärjestelyt olisivat mahdollisimman selkeät ja toistuvat samanlaisina päivittäin/viikoittain. Aamupäivisin harjoitellaan luokkahuonepainotteisesti suomen kieltä, digitaitoja, työelämätaitoja ja työnhakua. Iltapäiviin on sijoitettu toiminnallisia sisältöjä kuten liikuntaa, kädentaitoja ja työpaikka-/oppilaitosvierailuja. Tärkeä osa koulutuksia on niihin sisältyvä kahden viikon pituinen työharjoittelujakso opiskelijoita itseään kiinnostavissa, tuetusti löydetyissä työpaikoissa. Monilla ei ole lainkaan työkokemusta (Suomesta), ja työharjoittelujakso toimii nimenomaisesti harjoittelualustana työelämätaidoille, ammatillisille taidoille sekä työelämän suomen kielelle. Lisätavoitteena harjoittelujaksoissa on, että opiskelija voisi mahdollisesti jatkaa samassa paikassa työkokeilussa tai palkkatukityössä perustaitokoulutuksen päätyttyä. Hankkeessa on työharjoittelujaksojen ja työpaikkavierailujen tiimoilta tehty yhteistyötä noin 40 eri työnantajan kanssa.

Koska ryhmät ovat erittäin heterogeenisiä ja kaikissa ryhmissä on mukana myös yksittäisiä luku- ja kirjoitustaidottomia henkilöitä (sekä käytännössä täysin kielitaidottomia henkilöitä), on tunneilla opettajan lisäksi ohjaaja, jolla on erittäin tärkeä rooli erityisesti heikoimpien opiskelijoiden tukemisessa. Hankkeen työntekijöiden ja muiden opiskelijoiden antaman tuen avulla koulutuksissa on saatu hyviä kokemuksia myös heikkotasoisten opiskelijoiden taitojen vahvistumisesta ja jatkopoluista. Saatu opiskelijapalaute on ollut erittäin myönteistä, ja koko hankkeen aikana koulutuksen on keskeyttänyt vain yksi opiskelija.

Kuva Ofelya Pavlova

Yksilövalmennus ja jatkopolut perustaitokoulutuksen jälkeen

Opiskelijoiden kanssa tehdään kattava alkuhaastattelu, joka toimii pohjana yksilölliselle työ- ja opintovalmennukselle. Yksilövalmennuksen tavoitteena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan ja sanoittamaan omat koulutus- ja työllisyystavoitteet ja tukea häntä niitä kohti. Valmennuksessa esimerkiksi haetaan opiskelu- ja työpaikkoja, tehdään hakemuksia ja valmistaudutaan haastatteluihin. Tärkeää on myös selvittää TE-toimiston kanssa henkilön edellytykset päästä tiettyyn palveluun. Huomattavaa on, että lähes 90% osallistujista on noin kolmen kuukauden sisällä perustaitokoulutuksen päättymisestä jatkanut esimerkiksi työkokeiluun, ammatillisiin opintoihin, työvoimakoulutukseen, aikuisten peruskouluun tai palkkatukityöhön. Joidenkin opiskelijoiden kohdalla työ tai opiskelu ei ole ollut ajankohtaista tai mahdollista, mutta myös heitä on ohjattu eteenpäin esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluihin ja avoimiin suomen kielen ryhmiin omissa kunnissa. Yksilövalmennus vaatii aktiivista työotetta sopivan jatkopolun löytämiseksi erityisesti henkilöille, joilla haasteina kielitaidon, koulutuksen ja työkokemuksen puute.

Elokuussa 2024 käynnistyi Ahkera -hankkeen viimeinen perustaitokoulutus. Kaikki hankkeen neljä koulutusta on tulleet täyteen, joten tarvetta vastaavanlaisille matalan kynnyksen koulutuksille on myös jatkossa.

Ahkera -hanke 08/2023-12/2024 hallinnoijana Keravan Opisto, kumppaneina Järvenpään ja Nurmijärven Opistot. Rahoittajana OKM, Erityisavustus aikuisten perustaitojen vahvistamiseen sekä kotoutumisajan ylittäneiden maahanmuuttajien kielikoulutukseen.

Teksti: Saara Sopanen, hankepäällikkö

Lisätietoja hankkeesta: AHKERA -hanke (peda.net), Facebook