Nurmijärven Opiston asiakasraatiin kuuluu tällä hetkellä 414 henkilöä. Raati toimii asiakkaiden eli kurssilaisten äänenä opiston kehitystyössä. Raatilaisille voidaan lähettää sähköpostikyselyitä ja lisäksi voidaan järjestää keskustelutilaisuuksia. Kyselyihin vastanneiden kesken voidaan arpoa maksuttomia kurssipaikkoja ja yhteistapaamisiin opisto järjestää pientä tarjoilua. Halukkuutta osallistua asiakasraatiin kysytään kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä – tervetuloa mukaan!
Tänä syksynä toteutetiin kysely ilmoittautumisjärjestelmän eli verkkokaupan käytettävyydestä ja kehittämistarpeista. Toisinaan saamme suoraa palautetta asiakkailta, että kurssit eivät löydy verkkokaupasta tai erilaisten suodattimien käyttö kurssihaun tukena ei ole toimivaa. Tämä on erittäin harmillista, koska ensisijainen tavoitteemme on, että palvelu toimii mutkattomasti aina ilmoittautumisesta kurssin toteutukseen asti. Kiitämme arvokkaasta palautteesta, jonka perustella esitämme kehittämistoiveita verkkokauppa-alustan toimittajalle.
Kyselyn tuloksia
Saimme yhteensä 70 vastausta ja keskimääräinen vastausaika oli 6 minuuttia. 41% vastaajista käyttää verkkokauppaa usein ja 41% 1-2 kertaa vuodessa. 16% vastaajista kertoi käyttäneensä verkkokauppaa muutamia kertoja, ja loput vastaajista olivat sivustolla ensimmäistä kertaa.
Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä hakukokemukseen. Peräti 74 % vastaajista kertoi löytäneensä etsimänsä kurssin helposti tai melko helposti. Moni mainitsi, että kurssi löytyi heti ensimmäisellä haulla tai että haku toimi hyvin, kun käytti kurssin nimeä, numeroa tai aihealuetta. Suurimmalle osalle asiakkaista kurssihaun ja verkkokaupan käyttö sujuu ongelmitta, mutta käyttäjäkokemusta voidaan vielä parantaa erityisesti haun näkyvyyden, suodatusten ja maksamisen sujuvuuden osalta. Pienillä käytettävyysmuutoksilla palvelu voisi olla entistä selkeämpi ja oikeudenmukaisempi kaikille käyttäjille.
26 % vastaajista koki haun vaikeaksi tai ei löytänyt haluamaansa kurssia lainkaan. Yleisimpiä haasteita olivat:
- hakutulosten suuri määrä tai sekavuus
- tarve tietää tarkka kurssin nimi tai koodi
- hakusanojen herkkyys pienille eroille (esim. numeron perässä oleva s-kirjain)
- vaikeus löytää kursseja, jos etsi vain aihepiirin tai yleisen sanan avulla
Joissakin kommenteissa toivottiin myös, että hakutulosten näkyvyys parantuisi – esimerkiksi että käyttäjä näkisi heti, mitä haku tuotti, ilman että täytyy erikseen vierittää sivua. Useimmat asiakkaat löytävät etsimänsä kurssin nopeasti ja vaivattomasti, mutta hakutoiminnon käytettävyyttä voidaan vielä parantaa etenkin silloin, kun kurssin nimi tai koodi ei ole valmiiksi tiedossa.
Valtaosa käyttäjistä ei kohdannut ongelmia verkkokaupan käytettävyydessä.
Peräti 66 % vastaajista kertoi, ettei ollut lainkaan ongelmia. Moni kuvaili palvelua “selkeäksi”, “helppokäyttöiseksi” tai “tutuksi”. Osa mainitsi, että sivusto on parantunut aiemmista vuosista ja toimii nyt sujuvasti.
34 % vastaajista sen sijaan kertoi kohdanneensa jonkinlaisen haasteen haussa tai ilmoittautumisessa. Yleisimpiä ongelmia olivat:
- Hakutulosten näkyvyys: osa käyttäjistä hämmentyi, kun hakutulokset eivät tulleet heti näkyviin, vaan sivua piti vierittää alaspäin.
- Hakusanojen tarkkuus: kurssi löytyi vain, jos kirjoitti tarkan nimen tai numeron oikein (esimerkiksi pieni ero hakusanoissa esti tuloksen).
- Ilmoittautumisen nopeus ja oikeudenmukaisuus: jotkut kokivat, että ilmoittautuminen on liian nopeuskilpailu — hitaampi näppäilijä voi jäädä jonoon.
- Kurssien luokittelu ja ryhmittely: osa ei osannut päätellä, mihin aihealueeseen kurssi kuuluu, tai koki teemavalikon turhaksi.
- Maksaminen: muutama mainitsi ongelmia maksutavan (esim. ePassi) tai maksusivun näkymisen kanssa.
- Kurssien saatavuus: käyttäjät toivoivat mahdollisuutta suodattaa esiin vain kurssit, joissa on tilaa tai joihin ilmoittautuminen on auki.
Asiakasraatilaiset antoivat ilmoittautumisjärjestelmän eli verkkokaupan käytettävyydelle kokonaisarvosanan 4,24/5.
Kiitämme lämpimästi osallistumisesta asiakasraatilaisia!